в-к Нишава
25 декември 1910 г. събота
ХРОНИКА
За сведение на Калотинските общин. власти
На 12 срещу 13 того, е откраднато от неизвестни крадци, от с. Калотина, едно канапе на стойност 20 л., от габорлет, с който са отишли свадбари в казаното село.
На кого е габорлета и кому е нанесено обезщетението, не е важно, но въпроса е да предупредим любителите на разходки до това най удобно за тази цел село, че кога отиват с коне, кола или файтон да имат пред вид и недоверчиво да остават своите си вещи, иначе ще ги сполети същото.
***
Събота 15 януарий 1911 г. Брой 65
Един мост строен за 25 г. и пак непостроен
Икономическото и културно повдигане на всяка благоустроена страна се изразява на първо место, покрай друго и в нейните добре уредени съобщения.
В това отношение България е направила не малко; на където и да се обърне човек, ще види построени шосета, мостове, железници, пощенски съобщения, телеграфи, телефони и др. които достатъчно улесняват сношенията на нейните граждани.
Нима и такива възли в съобщението, за което може да се каже, ако не забравени, то крайно занемарени.
Такъв е случая с моста на реката „Нишава”, при с. Калотина, който мост е на шосето Цариброд – Калотина – Годеч (царибродска околия.) Историята на този мост е толкова дълга колкото е почти историята на свободна България.
Подемана е инициативата, правени са жертви, харчени са средства, но за най големо съжаление и до ден днешен нищо реално не е извършено, макър и да се намерва всека година, а през режима на Стамболовистите материала се приготвя от населението, в по големо количество отколкото требв, но мнозина от партизаните на тогавашното стамболовиско кметство си направиха по цели къщи и приготвеното изчезна. Населението от тоа край е изтеглило от тая неуредица премного в всеко отношение, като не говорим за жертвите от животни и материални загуби на стотици минувачи. Имало е моменти когато всичко е бивало готово, дохождала е работа до започване, но изведнаж се явявали пречки и всичко е рухвало.
Всичко това е било жертва на грубите наши партизански разбирания, но нека всичко това остане за сметка на миналото. Днес, когато вече сме достатъчно напреднали, когато партизанските нрави са достатъчно омекнали, икономическите и културни нужди достатъчно напреднали, то нуждите повелително налагат неговото построяване.
Знае се, че даже и на реки с много по малко значение и пре население много по малочислено и с по слаби икономически нужди, са правени: жертви, стотици хиляди левове и са построени мостове. Не сме ние от онези които устрояваме значението на други мостове, но не е ли тук десеторно по голема нуждата от постройката на един мост? Незаслужавали да се вложат неколко хиляди лева които от после стократно ще се получат?
До кога ще се чака и отлага неговата постройка? Когато се знае, че на книга е готов в Окръжното Инженерство.
В. Рангелов
***
Писма и дописки
Турско ли е?
На 9 ноемврий м. г. е станало небивало чудо до сега. Има хора на по 100 години, които помнят турското управление и казват, че не са знаяли турски, но щом се задавал турчин, сваляли му шапка, той се смилявал и ги оставял на мира, а на казаните по горе дата кмета на Калотинската община, Владимир Рангелов и кметския н-к на с. Чепърлинци се напили до забрава като съпожници и като намерили на хорото Милан Коцев, арестували го в училището, но за негово щастие кметския н-к Виден Джунов имал нужда от нуждник и излиза да свърши тая работа в училището и онзи сполучи да избега. Щом излиза арестования и вика спасение, а други смех, като видели, че Виден го заместява, но що да видят? За срам, тоя дом на просвета е бил осквернен.
М. Младенов
***
СЪБОТА 4 ЮЛИЙ 1915 ГОД. БРОЙ 1
Наводнението, което стана на 16 юний в Цариброд и околията причини грамадни загуби на населението и държавата. Всички сеидби, бостани, воденици и мостове бяха занесени.
Повторното наводнение, през ноща срещу Перов ден е занесло и железния мост на р. Нишава под с. Калотина, който струва 40 х. лева. Сега в тоя момент Цариброд е откъснат с Сърбия, Трън, София, Годеч и Висока, а това значи абсолютно от всякъде с изключение железницата.
***
РАЗПИСАНИЕ ЗА ДВИЖЕНИЕ НА ВЛАКОВЕТЕ ЗА 1...
КРАТКИ ДАННИ ОТ ИСТОРИЧЕСКОТО МИНАЛО НА ...