Постинг
12.02.2019 17:33 -
ЖЕЛЕЗОПЪТНА ЛИНИЯ КАЛОТИНА-СТАНЯНЦИ
Във връзка с пускането в експлоатация на мина „Станянци”, през 1963 година започва изграждането на железопътна линия от село Калотина до село Станянци. Строителството на линията продължава 3 години, до 1966 година, като средствата са на Министерството на енергетиката и горивата.
В нейното изграждане участие взема младежка национална бригада " Георги Димитров" с командир Славчо Пеев. Лагерът на бригадата е бил разположен на двата бряга на река Нишава, в близост до селата Беренде извор, Чепърлинци и в района на Разбоишкия манастир. На жп линията са се трудили доброволно около 500 младежи и девойки от Ямболски, Толбухински и Търговишки окръзи.
Линията минава през живописната долина на река Нишава и е с обща дължина 16 километра и 700 метра. По трасето има три тунела: №1 – дължина 100 м, построен 1966 г., №2 – дължина 50 м, построен 1966 г. и №3 – дължина 30 м, построен 1966 г.
Построени са 11 стоманобетонни моста, като един от тях е над път, два са над река и път и осем са над река (Нишава). Общата дължина на мостовете е 497 метра.
Линията е пусната за редовна експлоатация през 1966 година. Тя е първо отклонение на първа линия и е с номер 11. По нея се извършва превоз на лигнитни въглища, като 95% от добива е предназначен за ТЕЦ „Бобов дол”.
До 1 октомври 2002 година се извършваха и пътнически превози, като по линията има една гара - Калотина и един маневрен район – Станянци. Спирките са следните - сп. Калотина, Балан, Беренде извор, Чепърлинци, Разбоище, Беренде, Връдловци. Самата линия е причислена към участъка София – Димитровград (Сърбия).
От гара Драгоман до гара Калотина линията е елктрифицирана, но от Калотина до Станянци - не.
При пускането в експлоатация на трасето товарните влакове са били теглени от парни локомотиви серия 10. От 1970 година се използвали локомотиви от серия 15 и дизелови локомотиви от серия 06. След 1969 година пътническите влакове се обслужват с различни дизелови машини и се използват различни серии пътнически вагони, включително и двуетажни. Най-често се използвали дизелови локомотиви от серия 04.
След 1973 година се използват дизелови машини от серия 06. Първоначално с товарните влакове се движат и пътнически, състоящи се от парен локомотив серия 15 и два второкласни пътнически вагона.
За съжаление, както стана дума по-горе, от октомври 2002 година беше спрян превоза на пътници. Това спомогна за обезлюдяването на селата по долината на река Нишава. В района освен това има и много вили. Въпреки многократното поставяне на въпроса за възстановяване на пътническия превоз, от ръководството на БДЖ няма никакво желание да се реши този въпрос! Във връзка с това ще цитирам Петър Велики: „Ако има желание, има хиляди начини; ако няма желание – има хиляди поводи!”. Жалко...
Средновековна църква „св.Никола” в село ...
Кой, как и защо управлява митниците?
Богаташкий син-приказка от село Калотина...
Кой, как и защо управлява митниците?
Богаташкий син-приказка от село Калотина...
Следващ постинг
Предишен постинг
Няма коментари